Energia

Eesmärk

Teadvustada, energia on mitte ainult toasoe või elekter, vaid seda on vaja ka elus püsimiseks ja igapäevatoimingute tegemiseks.

Seotud Rohelise kooli teemad

  • kliimamuutused
  • toit
  • transport

Seotud õppeained

  • loodusõpetus
  • bioloogia
  • füüsika
  • geograafia

Kirjeldus

Õpilased peaksid teadma, kust energia tuleb, millised on taastumatud ja millised taastuvad energiaallikad, millised probleemid on seotud energia tootmise ja tarbimisega ning kuidas energiat säästa. Energia teema seostub esmapilgul ostetava soojus- ja elektrienergia säästmise võimaluste otsimisega, kuid tegelikult on see laiem.

Lasteaialapsi saab energia mõistega tuttavaks teha, rääkides, et me vajame kogu aeg jõudu midagi teha, ehk energiat. Seda on vaja, et meie keha oleks soe, et saaksime liikuda ja mõelda. Seda energiat saame toidust. Toidus olev energia on aga saadud päikeselt, seda ka loomade puhul (taim talletab päikeseenergia, millest saavad osa taimtoidulised loomad, neist omakorda loomtoidulised).

Õpilastele on energia mõiste kergemini mõistetav. Nemad saavad arutada eeltoodud väidete üle, aga ka teemaga rohkem süvitsi minna. Teismelistele on riided tähtsad. Ka seda saaks ja tuleks siduda energiaga. Näiteks arutada, millest riideid tehakse, kui palju vett, materjali ja energiat kulub nende tegemiseks ja transportimiseks. Kas on mõistlik osta riideid, mis ei kesta ja saadetakse kiiresti prügipõletusse? Nii saab küll toa soojemaks, kuid riiete valmistamisele on kulunud väga palju energiat ja muid ressursse. Energiat nõuab ka riiete pesemine. Hea oleks vaadelda ka riietel olevaid hooldussilte ja arutada, kui suur on energiakulu erinevus jahedama ja kuumema veega pesemisel. Arutada võiks, mida tähendavad kodumasinate energiaklassid ja muid igapäevaelu korraldamise ja energiaga seotud küsimusi.

Gümnaasiumi ja kutsekooli õpilased võiksid oma uurimistöödes jälgida energiakulu kodus või koolis, ning seostada seda väliste tegurite (näiteks ilm) ja tehtud otsustega. Seda saab teha mitmel tasandil: arvutada toidu kaloraaži, jälgida elektri- või küttekulu, võrrelda vana pesumasina elektrikulu uuega, kui palju väheneb auto kütusekulu kui otsustatakse rohkem liikuda ühistranspordi, jalgrattaga või jala vms.

Valik tegevusi

  • Hoone soojapidavuse uurimine ja vajadusel soojakao kohtade isoleerimine
  • Energiasäästu võtete kasutamine, näiteks akende ja, uste tihendite uuendamine, radiaatorite eest tõkete eemaldamine ja reflekteerivate paneelide lisamine,võimalusel ruumide temperatuuride reguleerimise automatiseerimine jms.
  • Taastuvenergia kasutamine, kas ostes rohelist elektrit või tootes seda ise (nt päikesepaneelid).
  • Elektrisäästu võtted: liikumisandurid, tulede kustutamine, LED-pirnid, lambikuplite puhastamine, akende puhtana hoidmine, elektroonikaseadmete väljalülitamine.
  • Energiakulu regulaarne jälgimine ja seostamine ilma, tegevuste ja muu sellisega. Andmete kasutamine õppetöös.
  • Digiprügi olemasolu teadvustamine, Rohelise kooli digiprügi kampaaniast osavõtt.

Õppematerjalid

Õppematerjalid