Toit

Eesmärk

Edendada tervislikku ja keskkonnateadlikku toitumist, samuti õppida toitu kasvatama ja toidu saamiseks tehtavat tööd väärtustama.

Seotud Rohelise kooli teemad

  • elurikkus
  • õueala
  • jäätmed
  • kliimamuutused
  • globaalne kodakondsus

Seotud õppeained

  • loodusõpetus
  • bioloogia
  • geograafia
  • keemia

Kirjeldus

Toidu teema seondub mitmete teiste Rohelise kooli programmi teemadega: energia, elurikkus, vesi, jäätmed, globaalne kodakondsus jt. Selle teema valimisel tuleks koostööd teha haridusasutuse toitlustajaga, koolis ka mitmete õppeainete õpetajate, aga ka koolipsühholoogiga.

Lasteaias võiks teemat käsitleda eelkõige toidu kasvatamise, mitmekesise toidu vajalikkuse selgitamise ja toidujäätmete hulga vähendamise võtmes. Lapsed peaksid õppima toidutaimi kasvatama ja selleks komposti tegema. Nii mõnelegi võivad teadmised, kuidas seemnest, sibulatest, mugulatest või tütartaimedest uusi taimi kasvatada, ning kuidas toidujäätmetest muld saab, olla tõeline uudis ja tulevases elus hädavajalik oskus.

Toidu teema käsitlemine annab rohkesti võimalusi erinevate loovtööde või uurimistööde tegemiseks. Näiteks kui koolil on peenrakastid, võiks mõni põhikooli õpilane valida oma loovtöö teemaks toidutaimede kasvatamiseks vajaliku veekulu hindamise. Tuleks jälgida, kui palju sajab kasvuperioodil vihma ning kui palju kasutati vett kastmiseks. Kui peenrakasti pindala on teada, saab ümber arvutada veevajaduse näiteks ühel hektaril sama kultuuri kasvatamiseks. Kirjandusest leiab andmeid, kas selle taime kasvatamine võrreldes teistega nõuab palju vett, samuti muud seonduvat. Mööda ei saa minna ka toidu keskkonnamõjust.

Gümnaasiumi või kutsekooli õpilased saavad teha uurimistöid, võrreldes näiteks kooli kahe nädala menüü tervislikkust ja keskkonnamõju.

Valik tegevusi

  • Sööklas kohaliku tooraine ja võimalusel mahemärgisega toodete eelistamine.
  • Kooliaias kasvatatud puu- või juurviljade ühine söömine, isekasvatatud maitsetaimede kasutamine.
  • Taimse Teisipäeva programmiga liitumine.
  • Lastel ise toidu taldrikule tõstmise lubamine.
  • Koostöös mõne taluga toidujäätmete edasi loomasöödaks suunamine või selle võimaluse puudumisel biojäätmete kasti / kompostikasti panemine.
  • Ülejäänud toidu annetamine (pered, toiduringluskapid, Toidupank).
  • Kokkade õpilaste õppe- ja kasvatusprotsessi kaasamine.
  • Keskkonnamärgiste (Eesti toidu mahemärk, EL mahemärgis, õiglase kaubanduse märgis) tundmise alaseid kampaaniad, väljakutsed.

Õppematerjalid

Õppematerjalid