Vesi

Eesmärk

Rõhutada vee tähtsust looduses, vajadust seda säästa ja mitte reostada. Vesi on eluks ja ökosüsteemide toimimiseks ülioluline.

Seotud Rohelise kooli teemad

  • tervis ja heaolu
  • prügi
  • elurikkus ja loodus
  • toit

Seotud õppeained

  • loodusõpetus
  • bioloogia
  • keemia
  • füüsika
  • geograafia

Kirjeldus

Lasteaias tuleks rääkida, et vesi on kõikjal: meis endis, meie joogis ja toidus, seda on vaja toidu kasvatamiseks ja paljude maavarade kaevandamiseks. Veega saab pesta.

Veega saab teha erinevaid katseid: vesi lahustina, vesi segudes, vee filtreerimine, lainete tekitamine, sademete mõõtmine, erinevate sademete võrdlemine jms. Arutama peaks, kust tuleb vesi torustikku ja mis sellest saab pärast kasutamist. Võimalusel võiks külastada veepuhastusjaama. Õpetada tuleb veega säästlikku ümberkäimist. Seda on kõige parem teha konkreetsetes situatsioonides (kätepesu, joogiklaasi täitmine jms). Soovitage õpilastele veega seotud loovtööde ja uurimistööde teemasid. Veeteema on otseselt seotud reostuse ja jäätmete, sealhulgas plastpakendi teemaga.

Haridusasutuse arengukava tegemisel tuleks läbi mõelda, kas on tehtud kõik, mis võimalik, et vee tarbimine oleks mõistlik. Veesäästu iga hinna eest ei saa seada prioriteediks hügieeni tagamise vajaduse tõttu, samuti tehnilistel põhjustel. Küll aga saab ja tuleb jälgida igal kuul veekulu ning võrrelda seda eelnevate aastate sama kuuga. Veekulu jälgimisel saavad õpilased teha koostööd majandusjuhatajaga. Arengukava tegevuskava koostamisel tuleks vajadusel kavandada torustiku remonti, tavalistele segistitele aeraatorite lisamist või nende vahetamist liikumisanduriga segistite vastu. Vaadelda võiks ka toitlustaja veekasutust ning vajadusel nõu anda (nõude vähem kraani all ja rohkem nõudepesumasinas pesemist jms).

Valik tegevusi

  • Kõikide kraanide ja wc-pottide lekete kiire parandamine.
  • Kraanide sulgemise (sh anduritega kraanide puhul vee koguse) jälgimine.
  • Taastäidetavate joogipudelite kasutamine.
  • Taimede kastmiseks vihmavee kogumine.
  • Vee kasutuse jälgimine ja võrdlemine (eri kuudel, aastatel) ja andmete kasutamine õppetöös (matemaatika, geograafia jt, loov- ja uurimistööd).

Õppematerjalid