Mis hinnaga tulevad kingid Hiina jõuluvanalt?

17.12.2024
Rohesoovitus

Päkapikud on juba mitu nädalat ringi luuranud ja peagi on ka jõuluvana tulemas. Kui palju jälgid sina, kust oma jõulukingid ostad ja milline on nende mõju, kui nad kaugelt Aasiast meie kuuse alla jõuavad?

Meie kohalik e-kaubanduse statistika ütleb, et 55% veebipõhiseid oste tehakse Eesti e-poodidest ja 45% piiriüleselt. Ehk peaaegu pool meie e-ostudest tehakse rahvusvahelistes suurtes e-poodides, näiteks Temus, Amazonis, Sheinis, AliExpressis, jne. E-kaubandus moodustab juba veerandi kogu jaekaubanduse mahust ning Eestis teeb e-oste hinnanguliselt 77% elanikkonnast. Seega on e-kaubanduse võimalustel aina suurem mõju meie tarbimisharjumustele.

E-kaubandus on küll mugav ostlemise viis, ent võib samal ajal sinu ostlemise isu suurendada, sest veebis kiputakse mõjuva reklaami korral just emotsioonioste tegema. Tihti juhtub, et ostetud asi on halvema kvaliteediga kui fotol ning materjali, värvi või suuruse mõttes sobimatu – tuleb tuttav ette? Nii jääb ta kasutult seisma või laguneb hoopis kiiresti ära, sundides sind uut ostma.

Väga kiiresti suurenev keskkonnamõju on just Aasia, täpsemalt Hiina massidele suunatud veebipoodidel nagu näiteks Temu, Shein, Aliexpress ja nendega sarnastel firmamärkidel, kes turundavad end agressiivselt, muuhulgas läbi sotsiaalmeedia algoritmide ja pakuvad väga odavat kaupa, põhjustades ületarbimist ja jäätmetekke suurenemist.

Millised on Hiina e-poodide murekohad?

Tootmise nähtamatu hind

Enamus näiteks Temu tootjatest on Hiina kohalikud firmad, kes toodavad enda materjale sealsest toorainest – olgu see siis keskkonnakahju hinnaga kaevandatud, kasvatatud või pumbatud. Euroopas kohapeal valmistatud kaubaga võrreldes ei kehti seal sarnased seadused, mis keskkonda või inimõigusi kaitseks. Loomulikult müüvad Hiinast imporditud kaupa ka enamus tavalisi suuri Eesti poode, ent meie kohalikele importivatele ettevõtetele kehtivad vähemalt erinevad seadused, määrused ja nõuded, mida otse Aasiast tellides sealsed ettevõtjad täitma ei pea. Samuti maksavad kohalikud poed oma tegevuse pealt makse, mis lähevad meie ühisesse riigieelarvesse.

Aina rohkem mõeldakse ka keskkonna peale, näiteks on Eesti E-kaubanduse liit koostanud oma liikmetele keskkonnateadliku ja jätkusuutliku e-äri juhendi.

Samuti ei saa otse tellides veenduda toote materjalide ohutuses – kui Eesti kohalikud poed peavad garanteerima toote ohutuse, näiteks teatud kemikaalide sisalduse, mille piirmäärad on Euroopa Liidus kehtestatud, siis üle piiri tulevaid pakke ei kontrollita ja keegi ei vastuta ega kompenseeri sealt tulevaid kahjusid.

Pakkide transport

Massidele suunatud veebipoed nagu Temu ja Shein saadavad laiali umbes 1 miljon pakki ühes päevas. Pakid komplekteeritakse Hiinas ning saadetakse kaubalaevade ja transpordilennukitega üle maailma laiali. Kuna nõudlus kiire transpordi järgi on aina suurem – näiteks, et pakid jõuluks kohale jõuaks – siis tuleb mängu järjest rohkem ja võimsamaid transpordiviise. Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühenduse andmetel liigub 80% piirideülesest e-kaubandusest õhus ehk kaup liigub transpordilennukitega, millel on palju suurem CO2 jalajälg kui kaubalaevadel, mis liiguvad palju aeglasemalt, aga võtavad ühe korraga palju rohkem kaupa peale.

Pakendid

E-poest tellides, eriti kui see peab piiriülest transporti kannatama, pakendatakse kaup ka palju rohkem ära. Tihti kasutatakse täitematerjale nagu penoplast, mida enam ümbertöödelda ei saa. Erinevate uurimuste järgi tekitavad e-kaubandusest saabunud pakid kuni 4x korda rohkem pakendijäätmeid kui füüsiliselt poest ostes.

Tagastamine

Üks e-poodide võlusid on võimalus posti teel asju tagastada. Tarbijale väga mugav, aga keskkonnale pigem kahjulik. Peale selle, et su pakk saadetakse jälle Hiina tagasi, sest valisid sobimatu eseme, on suur võimalus, et juba pakendist välja võetud ja ühe korra proovitud kaup ei lähe samas poes uuesti müüki. See müüakse lahtiselt ja odavamalt edasi kolmandale osapoolele, kes seda näiteks mõnes outlet poes edasi müüb. Kogu see protsess vajab jälle transpordiks energiat ja inimressurssi, et asju sorteerida. Osa tagastatud esemetest läheb aga otse prügikasti, sest need ei ole peale avamist ja ühekordset proovimist enam müügiks kõlblikud.

Energiakulu

Kogu tellimuste ja andmete haldusele ning saatmise-tagastamise logistikale minev elektrienergia peab samuti allikatest tulema – kas nendeks on fossiilsed või taastuvad? E-poed koguvad tarbijate kohta võimalikult palju andmeid, mida hoiustatakse suurtes andmekeskuses. Poed nagu Temu ise oma energiakulu ja süsinikuheidet ei avalda ning võib olla ka ei kaardista. Hiina e-poodide puhul lisanduvad lisaks keskkonnale ka digiturvalisuse küsimus, sest veebipoed koguvad ostlejate andmeid ja meil pole ülevaadet, kuidas neid Hiinas kasutatakse.

Nõuandeid poodlejale:

➡️ Eelista Eestis või Euroopas kohapeal toodetud asju.

➡️ Eelista Eestisse registreeritud e-poest ostmist ja vaata, kas tal on näiteks usaldusmärgis.

➡️ Kui ese asub sulle mõistlikus kauguses, mine kohapeale ise vaatama, ära telli pimesi.

➡️ Ära looda kergekäeliselt tagastamise peale, vaid ole veendunud, et toode sobib

➡️ Anna oma lemmik e-poele tagasisidet arvustuse või eraldi kirja näol, et nad pakuksid keskkonnahoidlikumat pakendit ja täitematerjali. Kiida neid selge sõnaga kodumaise ja Euroopas toodetud kaubavaliku eest.

Tekst ilmus algselt Eesti Rohelise kooli programmi Talv 2024 uudiskirjas.