Lasteaed

7 sammu teejuht

Ära unusta ühiselt tähistada tehtud tööd ja saavutusi!
Rohetiimi loomine

Rohetiim on Rohelise kooli programmi eestvedaja õppeasutuses.

Rohetiim vastutab, et igal õppeaastal oleks 7 sammu edukalt läbitud.

Rohetiim tagab, et lapsed, õpetajad, töötajad, juhtkond ning kogukond oleksid kaasatud programmi tegevustesse.

PÕHIMÕTTED:

  1. KAASATUS - Rohetiimi kuuluvad õpetajad (sh assistendid, abiõpetajad jt tugitöötajad), juhtkonna liikmed (õppetöö ja haldusküsimuste eest vastutajad), lapsevanemad ja soovi korral kogukonna liikmed (kohalik omavalitsus, keskkonnaorganisatsioonid, kohalik selts vms). Lasteaia rohetiimi eestvedaja teeb avaliku üleskutse rohetiimi moodustamiseks.
  2. VASTUTUSALA - Igal rohetiimi liikmel on konkreetne vastutusala (õppematerjalide integreerimine õppekavadesse, tegevuste planeerimine ja korraldamine, ressursikulude jälgimine jne).
  3. JÄTKUSUUTLIKKUS - Vähemalt 25% liikmetest osaleb rohetiimis minimaalselt kaks aastat.
  4. KOOSOLEKUD - Koosolekul jälgitakse tegevuskava elluviimist ja tehakse otsuseid järgmisteks sammudeks. Rohetiimi koosolekud toimuvad 6-8 korda õppeaastas. Koosolekuid võib vastavalt vajadusele ühildada ka teiste koosolekutega.
  5. TEAVITUS - Rohetiimi tegevustest ja otsustest teavitatakse kogu õppeasutust.
  6. PROTKOLLID - Rohetiimi koosolekute protokollid on avalikult leitavad õppeasutuse kodulehelt. Protokollid ei pea olema detailsed, seal peab olema ära märgitud koosoleku toimumiskoht ja -aeg, osalejad, päevakord ja otsused.
  7. ARUANDED - Rohetiimi tegevusi ja aruandeid tutvustatakse õppenõukogus ja lastevanemate koosolekutel

Oskused, mida Rohetiimis osalejad arendavad: juhtimisoskus, kuulamisoskus, teistega arvestamine ja koostöö tegemise oskus, eriarvamuste austamine ja läbirääkimisoskused.

Teadmised, mida muutustejuhtijad Rohetiimis omandavad: ringmajandusmudel, süsteemne mõtlemine, keskkonnahariduse terminoloogia ja metodoloogia, kohalik ja rahvusvaheline koostöö, uurimustöö, projektijuhtimine, innovatsiooni juhtimine keskonnahariduse valdkonnas.

Keskkonnaanalüüsi läbiviimine

Keskkonnaanalüüsi käigus toimub lasteaia jätkusuutlikkuse hindamine. Selles protsessis analüüsitakse Rohelise kooli programmi erinevaid valdkondi, mida on kokku kaksteist, et kaardistada hetkeolukord. Keskkonnaanalüüsi juhib rohetiim ja analüüsi tulemusel saadakse sisend tegevuskava koostamiseks.

8 PÕHIMÕTET:

  1. ANALÜÜS - õpetajad kaasavad ka lapsi hetkeolukorra kaardistamisesse
  2. STRUKTUUR - Keskkonnaanalüüsil on kindel struktuur, läbiviimisel on abiks allolevad vormid
  3. VAATLUS - Esmased andmed kogutakse vaatluse teel
  4. DOKUMENDID - Seejärel viiakse läbi dokumentide analüüs, et kaardistada olemasolevaid materjale, kasutuses olevaid meetodeid ja juhendeid keskkonna teemadega tegelemiseks
  5. KÜSIMUSTIK - Rohetiim kohandab keskkonnaanalüüsi vormi ja sellel põhinevat küsimustikku, et kaardistada olukord ja koguda ideid ning ettepanekuid lastelt, õpetajatelt, töötajatelt, juhtkonnalt ja kogukonnalt
  6. RESSURSIKULUD - Oluline on õppeasutuse ressursikulude jooksev jälgimine ning analüüs. See vormistatakse eraldi dokumendina.
  7. REGULAARSUS - keskkonnaanalüüsi viiakse läbi üks kord aastas
  8. TULEMUSTE AVALIKUSTAMINE - kokkuvõtlikke tulemusi esitletakse lasteaia siseselt ja väliselt

Keskkonnaanalüüsi läbiviimine arendab probleemide märkamise ja lahendamise oskust ning protsesside juhtimise ja analüüsioskust.

Tegevuskava koostamine

5 PÕHIMÕTET:

  1. 3 TEEMAT - rohetiim valib õppeaastaks kolm teemat tuginedes keskkonnaanalüüsile ja lasteaiapere eelistustele.
  2. EESMÄRGID/TULEMUSED - Tegevuskava eesmärgid sõnastatakse igas valdkonnas tulemustena. Lepitakse kokku eesmärkide saavutamiseks vajalikud tegevused, kestvus ja/või tähtaeg, läbiviijad, vastutajad, mõõdikud ja ressursid.
  3. TERVIKLIKKUS - Fookusteemade integreerimisel lasteaia visiooni ja missiooni, arenduskavasse ja õppekavasse lähenetakse terviklikult.
  4. SIDUSUS - Tegevuskava seotakse lasteaia õppekavadega. Tegevuskava lõimitakse lasteaia arendusdokumentidega.
  5. LÄBIPAISTVUS - Rohekooli tegevuskava avalikustatakse lasteaia kodulehel
Tegevuste sidumine õppekavaga

3 PÕHIMÕTET:

  1. VISIOON - lasteaia visioon ja hariduslikud eesmärgid on harmoonias Rohelise kooli põhimõtetega
  2. REAALSED PROJEKTID - Rohelise kooli teemade ja tegevuste sidumine toimub läbi igapäevase õppetöö, projektide, kampaaniate ja teiste lasteaia traditsiooniliste ürituste kaudu. Vähemalt kord õppeaastas korraldatakse ülelasteaialisi keskkonnahariduslikke tegevusi, kuhu on kaasatud kogu lasteaiapere.
  3. TERVIKLIKKUS - Keskkonnateemad on lõimitud kõigisse õppetegevustesse ja lasteaia toimimisse.

Rohelise kooli programmi keskkonnahariduslikud seminarid ja koolitused toetavad õpetajaid muutuste juhtimise protsessis.

Teavitamine & kaasamine

7 PÕHIMÕTET:

  1. TEADLIKKUS - Kogu lasteaed peab teadma Rohelise kooli programmis osalemisest ning tegevuskavast.
  2. KAMPAANIA - Vähemalt kord aastas peab toimuma kogu lasteaeda hõlmav keskkonnateadlikkust suurendav kampaania.
  3. VISUAALSUS - Rohelise kooli tegevusi tutvustatakse õppeasutuse kodulehel, blogis, infostendil ja sotsiaalmeedia kanalites.
  4. KOGUKOND - Õppeasutus on kaasanud tegevustesse oma kogukonna ja ideaalis ka laiema üldsuse.
  5. JÄÄDVUSTAMINE JA DOKUMENTEERIMINE -Tegevustest on fotosid ja infomaterjale.
  6. LOGO - Programmiga liitunud õppeasutus peab kodulehele lisama Rohelise kooli logo, mis võimalusel viib lingina Rohelise kooli materjalide juurde – on see siis kodulehe alamleht või eraldi blogipostitus.
  7. AVALIK ÜLDINFO - Lasteaia kodulehele või blogisse peab lisama üldinfo Rohelise kooli programmi kohta.

Tutvustav tekst: Rohelise kooli programm on ülemaailmne ja selles osaleb ligi 50 000 õppeasutust 79 riigist. Täpsemalt saab uurida FEE Eco-Schools Global kodulehelt. Programmi tegevusi koordineerib Eestis Tartu loodusmaja. Liitunud õppeasutuste ja programmi kohta saab täpsemalt lugeda siit. Programm toob keskkonnahoidliku mõtteviisi õppeasutuse tegemistesse süsteemselt ja terviklikult, aidates lastel ja noortel kujuneda jätkusuutlikult mõtlevateks keskkonnateadlikeks inimesteks. Meie õppeasutus liitus programmiga //… lisage siia aeg, millal liitusite; kui olete juba keskkonnamärgise Roheline lipp omanik, siis andke ka sellest siin teada, nt Eduka programmis osalemise ja süsteemse keskkonnaharidusliku tegevuse kinnituseks omistati 2025. a juunis meie õppeasutusele keskkonnamärgis Roheline lipp. Rohelipu kasutusõigust tuleb kahe aasta pärast uuendada. (LINGID UUENDADA nt. Tartu Loodusmaja,  siit)

Kodulehelt või Rohelise kooli blogis peab olema leitav:

  • Rohetiimis osalejate nimekiri
  • koosolekute ülevaated (toimumise aeg, koht, osalejad, mida arutati ja otsustati)
  • keskkonnaanalüüs (küsimused, lühikirjeldus, meetod ja tulemused)
  • kolm fookusteemat
  • keskkonnategevuskava
  • keskkonnapõhimõtted
  • tegevuskava elluviimise aruanne
  • õppeasutuse ressursikulude analüüsi
Seire ja hindamine

5 PÕHIMÕTET:

  1. MONITOORIMINE - Tegevuskava täitmist ja eesmärkide saavutamist jälgitakse regulaarselt.
  2. VÕRDLUS - Keskonnaanalüüsi tulemusi võrreldakse eelneva aasta tulemustega.
  3. KOLM TEEMAT ja PROJEKTI - Õppeasutus näitab edusamme mitme suuremahulise projekti läbiviimisega, mis on seotud kolme Rohelise kooli teemaga.
  4. FOOKUSPUNKTID - Seire tulemused näitavad ära valdkonnad, mis vajavad pikemaajalist tähelepanu.
  5. TULEMUSED - Seire tulemusi jagatakse Rohelise kooli programmi Eesti koordinaatoriga vahearuandes (esimene aasta peale rohelipu kasutusõiguse saamist) või järgmises rohelipu taotluses (esmataotlejad või mitmekordsed rohelipu omanikud)
Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine & järgimine

3 PÕHIMÕTET:

  1. KAASATUS -Keskkonnapõhimõtete väljatöötamises on võimalus osaleda kõigil soovijatel.
  2. NÄHTAVUS - Keskkonnapõhimõtted on lasteaia stendil, kodulehel ja rühmaruumides.
  3. SÕNASTUS - Keskkonnapõhimõtted peaksid olema sõnastatud hästi meeldejäävalt, see võib olla ka näiteks laul või luuletus. Keskkonnapõhimõtteid vaadatakse üle iga-aastaselt ning vastavalt vajadusele täiendatakse. Lasteaedades on soovitav sõnastada eraldi keskkonnapõhimõtted lastele ja personalile. Oluline on läbi mõelda, mida see roheliseks kooliks (lasteaiaks) olemine eelkõige tähendab.
Ajakava

Rohelise kooli programm ei anna ette ühtset ajakava ja sammude elluviimine sõltub ka liitumise ajast. Esimese kuu jooksul peale Rohetiimi moodustamist peaks toimuma koosolek ning lasteaia sisene teavitamine programmiga liitumisest. 2.-3. kuu on keskkonnaanalüüsi ettevalmistamine ja läbiviimine, millele järgneb tegevuskava koostamine 3.-4. kuul. Valitud rohekooli teemasid tuleb õppekavaga siduma hakata kohe peale teemade valimist. Mõnedes lasteaedades viiakse keskkonnaanalüüs läbi kohe kooliaasta alguses ja tulemuste põhjal täpsustatakse tegevuskava. On ka neid lasteaedu, kes teostavad seda kevaditi, et oleks sisend järgmise õppeaasta tegevuskava koostamiseks. Teavitamine ja kaasamine algab kohe peale liitumist ning kestab aasta läbi, samuti on seire ja hindamine pidev protsess, mis algab peale tegevuskava valmimist (kui paigas on eesmärgid ja oodatavad tulemused). Õppeasutuse keskkonnapõhimõtete välja töötamine võib alata nii vahetult pealt liitumist kui olla ka hilisem tegevus.

Kasvame koos loodusega

Eesti Rohelise kooli programm on suunatud ka kõige pisematele maailmamuutjatele

Toetame sind positiivse muutuse teekonnal ja pakume:
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Tööriistakastid

Siit leiad programmi ja FEE logod, allalaetavad sildid, teemade pildid jm.
Seminaride salvestused, küsimustikud jt abimaterjalid Rohelise kooli 7 sammu läbimiseks.
Eestis ja mujal maailmas loodud Rohelise kooli programmi tutvustavad videoklipid.
Keskkonnamärgise Roheline lipp taotlemise juhised.
Teiste õppeasutuste head näited Rohelise kooli teemade käsitlemisest.
Toimunud veebiseminaride järelvaatamised
Rohekooli tegevuste elluviimiseks erinevad toetusvõimalused
Laenutatavad näitused, õppemängud ja -vahendid.
Info ja materjalid võrgustiku kampaaniate kohta
Paberkandjal kogumikud, Rohelise kooli rinnamärgid jm posti teel tellimiseks
Meie koostööpartnerite pakkumised. Pakkumine segapakendi tasuta äraveoks.
FEE veebikeskkonnas toimuvad kursused erinevatel teemadel, sobiva aja läbimiseks saate valida ise