Üldhariduskool

7 sammu teejuht

Rohetiimi loomine

Rohetiim on Rohelise kooli programmi eestvedaja õppeasutuses.

Rohetiim vastutab, et igal õppeaastal oleks 7 sammu edukalt läbitud.

Rohetiim tagab, et õpilased, õpetajad, töötajad, juhtkond ning kogukond oleksid kaasatud programmi tegevustesse.

8 PÕHIMÕTET:

  1. KAASATUS - Rohetiimi kuuluvad õpilased, õpetajad, juhtkonna liikmed (õppetöö ja haldusküsimuste eest vastutajad), lapsevanemad ja soovi korral kogukonna liikmed (kohalik omavalitsus, keskkonnaorganisatsioonid, kohalik selts vms). Õppeasutuse rohetiimi eestvedaja teeb avaliku üleskutse rohetiimi moodustamiseks. Õpilasi võib valida rohetiimi teiste õpilaste poolt ning valimisi võib ühildada õpilasomavalitsuse valimistega.
  2. 50% OSALUS KOOLIS - Õpilased moodustavad 50% rohetiimi koosseisust ning vajalik on iga vanuseastme õpilaste kaasatus. 
  3. VASTUTUSALA - Igal rohetiimi liikmel on konkreetne vastutusala (õppematerjalide integreerimine õppekavadesse, tegevuste planeerimine ja korraldamine, ressursikulude monitoorimine jne).
  4. JÄTKUSUUTLIKKUS - Vähemalt 25% liikmetest osaleb rohetiimis minimaalselt kaks aastat, rohetiimi töös osalevad eri vanuses õpilased.
  5. KOOSOLEKUD - Õpilased juhivad rohetiimi koosolekuid ning koostavad protokolle. Koosolekul jälgitakse tegevuskava elluviimist ja tehakse otsuseid järgmisteks sammudeks. Rohetiimi koosolekud toimuvad 6-8 korda õppeaastas.
  6. TEAVITUS - Rohetiimi tegevustest ja otsustest teavitatakse kogu õppeasutust.
  7. PROTKOLLID - Rohetiimi koosolekute protokollid on avalikult leitavad õppeasutuse kodulehelt. Protokollid ei pea olema detailsed, seal peab olema ära märgitud koosoleku toimumiskoht ja -aeg, osalejad, päevakord ja otsused. Koosolekuid võib vastavalt vajadusele ühildada ka teiste koosolekutega.
  8. ARUANDED - Rohetiimi tegevusi ja aruandeid tutvustatakse õppenõukogus ja lastevanemate koosolekutel

 

Oskused, mida õpilased rohetiimis arendavad: juhtimisoskus, kuulamisoskus, teistega arvestamine ja koostöö tegemise oskus, eriarvamuste austamine ja läbirääkimisoskused.

Teadmised, mida muutustejuhtijad Rohetiimis omandavad: ringmajandusmudel, süsteemne mõtlemine, keskkonnahariduse terminoloogia ja metodoloogia, kohalik ja rahvusvaheline koostöö, uurimustöö, projektijuhtimine, innovatsiooni juhtimine keskonnahariduse valdkonnas.

Keskkonnaanalüüsi läbiviimine

Keskkonnaanalüüsi käigus toimub õppeasutuse jätkusuutlikkuse hindamine. Selles protsessis analüüsitakse Rohelise kooli programmi 12 valdkonda, et kaardistada hetkeolukord ning selle põhjal kavandada vajalikke tegevusi. Keskkonnaanalüüsi juhib rohetiim ja analüüsi tulemusel saadakse sisend tegevuskava koostamiseks.

Keskkonnaanalüüsi läbviimise protsess arendab õpilastes (ja muidugi ka täiskasvanutes) nii probleemide märkamise kui hiljem nende lahendamise oskust, samuti protsessi juhtimise ja analüüsioskust.

Keskkonnaanalüüsi läbiviimisel on abiks keskkonnaanalüüsi vorm üldhariduskoolidele.

  1. Lae analüüsivorm alla ja edaspidi kasuta Excelis / õppeasutuse Drive´i
  2. Täienda, kohanda analüüsivormis toodud küsimusi (vajadusel lisada ise küsimusi, mitteasjakohased kustutada)

Keskkonnaanalüüsi vormi täitmisel kasutatakse erinevaid meetodeid:

Vaatlus - viib läbi rohetiim. Seda võib teha ühiselt või anda mõnele liikmele/liikmetele ülesandeks
Hinnang - hinnangu annab rohetiim ühiselt näiteks koosolekul
Dokumentide analüüs - vastused küsimustele leitakse asutuse dokumentidest
Konsultatsioon - vastused küsimustele, millele ei ole vaatluse teel võimalik vastata. Konsulteeritakse valdkonna eest vastutava töötajaga (haldusspetsialist, toitlustaja jne)
Küsitlus - viiakse läbi koolipere seas. Võib kasutada etteantud ja oma õppeasutusele kohandatud küsimusi ning küsimusi lisada. Küsimustik kohandamiseks ja täiendamiseks -  Google Forms.

Keskkonnaanalüüsi üheks osaks on ka ressursikulude analüüs.

Tulemusi tutvustatakse õpilastele, õpetajatele ja teistele õppeasutuse töötajatele ning lapsevanematele

 

Tegevuskava koostamine

5 PÕHIMÕTET:

  1. 3 TEEMAT - Rohetiim koos kooliperega valib õppeaastaks kolm teemat tuginedes keskkonnaanalüüsile ja õppeasutuse eelistustele
  2. EESMÄRGID/TULEMUSED - Tegevuskava eesmärgid sõnastatakse igas valdkonnas tulemustena. Lepitakse kokku eesmärkide saavutamiseks vajalikud tegevused, kestvus ja/või tähtaeg, läbiviijad, vastutajad, mõõdikud ja ressursid.
  3. TERVIKLIKKUS - Fookusteemade integreerimisel õppeasutuse arengudokumentidesse ja õppekavasse lähenetakse terviklikult.
  4. SIDUSUS - Tegevuskava seotakse õppeasutuse õppekavadega. Tegevuskava lõimitakse õppeasutuse arenduskavaga.
  5. LÄBIPAISTVUS - Rohekooli tegevuskava avalikustatakse õppeasutuse kodulehel
Tegevuste sidumine õppekavaga

3 PÕHIMÕTET:

  1. VISIOON - Õppeasutuse akadeemiline visioon on harmoonias Rohelise kooli põhimõtetega
  2. REAALSED PROJEKTID - Rohelise kooli teemade ja tegevuste sidumine toimub läbi igapäevase õppetöö, projektide, kampaaniate, loov- ja uurimustööde ja teiste õppeasutuse traditsiooniliste ürituste kaudu.
  3. TERVIKLIKKUS - Keskkonnateemad on lõimitud kõigisse õppeainetesse ja õppeasutuse tegevustesse.

Rohelise kooli programmi keskkonnahariduslikud seminarid ja koolitused toetavad õpetajaid muutuste juhtimise protsessis.

Teavitamine & kaasamine

7 PÕHIMÕTET:

  1. TEADLIKKUS - Kogu haridusasutus peab teadma Rohelise kooli programmis osalemisest ning tegevuskavast.
  2. KAMPAANIA - Vähemalt kord aastas peab toimuma kogu haridusasutust hõlmav keskkonnateadlikkust suurendav kampaania.
  3. VISUAALSUS - Rohelise kooli tegevusi tutvustatakse õppeasutuse kodulehel, blogis, infostendil ja sotsiaalmeeida kanalites.
  4. KOGUKOND - Õppeasutus on kaasanud tegevustesse oma kogukonna ja ideaalis ka laiema üldsuse.
  5. JÄÄDVUSTAMINE JA DOKUMENTEERIMINE -Tegevustest on fotosid ja infomaterjale.
  6. LOGO - Programmiga liitunud õppeasutus peab kodulehele lisama Rohelise kooli logo, mis võimalusel viib lingina Rohelise kooli materjalide juurde – on see siis kodulehe alamleht või eraldi blogipostitus.
  7. AVALIK ÜLDINFO - Õppeasutuse kodulehele või blogisse peab lisama üldinfo Rohelise kooli programmi kohta.

Tutvustav tekst: Rohelise kooli programm on ülemaailmne ja selles osaleb ligi 50 000 õppeasutust 75 riigist. Täpsemalt saab uurida FEE Eco-Schools Global kodulehelt. Programmi tegevusi koordineerib Eestis Tartu loodusmaja. Liitunud õppeasutuste ja programmi kohta saab täpsemalt lugeda siit. Programm toob keskkonnahoidliku mõtteviisi õppeasutuse tegemistesse süsteemselt ja terviklikult, aidates lastel ja noortel kujuneda jätkusuutlikult mõtlevateks keskkonnateadlikeks inimesteks. Meie õppeasutus liitus programmiga //… lisage siia aeg, millal liitusite; kui olete juba keskkonnamärgise Roheline lipp omanik, siis andke ka sellest siin teada, nt Eduka programmis osalemise ja süsteemse keskkonnaharidusliku tegevuse kinnituseks omistati 2024. a juunis meie õppeasutusele keskkonnamärgis Roheline lipp. Rohelipu kasutusõigust tuleb kahe aasta pärast uuendada. (LINGID UUENDADA nt. Tartu Loodusmaja,  siit)

Kodulehelt või Rohelise kooli blogis peab olema leitav:

  • Rohetiimis osalejate nimekiri
  • koosolekute ülevaated (toimumise aeg, koht, osalejad, mida arutati ja otsustati)
  • keskkonnaanalüüs (küsimused, lühikirjeldus, meetod ja tulemused)
  • kolm fookusteemat
  • keskkonnategevuskava
  • keskkonnapõhimõtted
  • keskkonnaanalüüs
  • tegevuskava elluviimise aruanne
  • õppeasutuse ressursikulude analüüsi
Seire ja hindamine

5 PÕHIMÕTET:

  1. MONITOORIMINE - Tegevuskava täitmist ja eesmärkide saavutamist jälgitakse regulaarselt.
  2. VÕRDLUS - Keskonnaanalüüsi tulemusi võrreldakse eelneva aasta tulemustega.
  3. 3 PROJEKTI - Õppeasutus näitab edusamme mitme suuremahulise projekti läbiviimisega, mis on seotud vähemalt kolme Rohelise kooli teemaga.
  4. FOOKUSPUNKTID - Seire tulemused näitavad ära valdkonnad, mis vajavad pikemaajalist tähelepanu.
  5. TULEMUSED - Seire tulemusi jagatakse Rohelise kooli programmi Eesti koordinaatoriga vahearuandes.
Keskkonnapõhimõtete väljatöötamine & järgimine

3 PÕHIMÕTET:

  1. KAASATUS -Keskkonnapõhimõtete väljatöötamises on võimalus osaleda kõigil soovijatel.
  2. NÄHTAVUS - Keskkonnapõhimõtted on õppeasutuse stendil, kodulehel ja klassi- või rühmaruumides.
  3. SÕNASTUS - Keskkonnapõhimõtted peaksid olema sõnastatud hästi meeldejäävalt, see võib olla ka näiteks laul või luuletus. Keskkonnapõhimõtteid vaadatakse üle iga-aastaselt ning vastavalt vajadusele täiendatakse. Lasteaedades on soovitav sõnastada eraldi keskkonnapõhimõtted lastele ja personalile. Koolide puhul on samuti näiteid, kus keskkonnapõhimõtted on sõnastatud vanuseastmete kaupa. Oluline on läbi mõelda, mida see roheliseks kooliks (lasteaiaks) olemine eelkõige tähendab.

AJAKAVA - Rohelise kooli programm ei anna ette ühtset ajakava ja sammude elluviimine sõltub ka liitumise ajast. Esimese kuu jooksul peale Rohetiimi moodustamist peaks toimuma koosolek ning õppeasutuse sisene teavitamine programmiga liitumisest. 2-3 kuu on keskkonnaanalüüsi ettevalmistamine ja läbiviimine, millele järgneb tegevuskava koostamine 3-4 kuul. Valitud rohekooli teemasid tuleb õppekavaga siduma hakata kohe peale teemade valimist. Mõnedes õppeasutustes viiakse keskkonnaanalüüs läbi kohe kooliaasta alguses ja tulemuste põhjal täpsustatakse tegevuskava. On ka neid õppeasutusi, kes teostavad seda kevaditi, et oleks sisend järgmise õppeaasta tegevuskava koostamiseks. Teavitamine ja kaasamine algab kohe peale liitumist ning kestab aasta läbi, samuti on seire ja hindamine pidev protsess, mis algab peale tegevuskava valmimist (kui paigas on eesmärgid ja oodatavad tulemused). Õppeasutuse keskkonnapõhimõtete välja töötamine võib alata nii vahetult pealt liitumist kui olla ka hilisem tegevus.

Ära unusta ühiselt tähistada tehtud tööd ja saavutusi!

Roheline kool & roheline maailm on eesmärk, mille suunas tegutseme

Rohelise kooli programmil on kolm struktuurset elementi:

1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis

2. 12 teemat

3. Keskkonnamärgis Roheline lipp

Nõustamine e-kirja ja telefoni teel

Veebikohtumine

Kohtumine ja nõustamine koolis kohapeal

Rohelise kooli programmi tutvustava esitluse salvestus

Rohkelt näiteid, kuidas keskkonnateadlikkust ja -hoidu kooli igapäevaellu tuua leiate nii õppematerjalide alt kui Rohelise kooli Heade näidete kogumikest. 

Viiteid õppematerjalidele, mida kasutada Rohelise kooli teemade sidumisel õppekavaga leiate kodulehelt Õppematerjalide alt.

Rohelise kooli võrgustikus oleme paberkandjal välja andnud õppematerjalid:

Aias sadas saia” ja Peipsi õpimapp – kui soovite enda õppeasutusele saada tasuta kogumikke paberkandjal, kirjutage koordinaatorile

Lotte loodusmängu LAENUTUS: Tartu loodusmajal on viis suurt loodusmängu, mida laenutame just Rohelise kooli õppeasutustele. Uuri lähemalt siit

Rändnäituse “100 teraviljapeenart” LAENUTUS: 7 roll-upist koosneva näituse laenutusinfo on siin.

Rahvusvahelises võrgustikus koostatud tunnikavad (inglise keeles) kestliku arengu eesmärkide tutvustamiseks ja jäätmeteema käsitlemiseks.

FEE poolt koostatud kogumikud (inglise keeles). Siit leiate näiteks kliimateadlikkuse, kestliku arengu eesmärkide ja Rohelise kooli programmi rakendamise teemalisi materjale. 

 

Õppeaasta jooksul toimub võrgustiku veebiseminare, kus tutvustame, kas mõne Rohelise kooli teema käsitlemist, uusi õppematerjale või kogemusi konverentsidelt. 

Tulevaste ja toimunud seminaride info leiate koolituste lehelt.

Toimunud veebiseminarid oleme salvestanud ja järelevaatamise lingid leiab Tööriistakastist.

Koondame infot nii Eco-Schools võrgustiku, Eestis toimuvate kui rahvusvaheliste keskkonnahariduslike kampaaniate ja konkursside kohta. Jagame infot regulaarselt uudistelistis ja kodulehel kalendris

Uudistelistiga liitumiseks kirjutage koordinaatorile.

Rohelise kooli võrgustikuga liitunud rohetiimide liikmed, õpetajad ja teised huvilised saavad osaleda Foundation for Envorinmental Education FEE Akadeemia kursustel. Tegu on veebikeskkonnas toimuvate inglisekeelsete kursustega, sobiva aja läbimiseks saate valida ise.

Mõned näited FEE Akadeemia kursusest on toodud tööriistakastis. Rohkem uuri juba kodulehelt.

Info koostöövõimaluste kohta saadame meie uudistelisti. Kui soovite meie abi projektipartnerite otsimisel, siis võtke ühendust.

Tööriistakastist leiate meie koostööpartnerite pakkumised.

Keskkonnamärgis Roheline lipp omistatakse koolidele, kes on edukalt rakendanud Rohelise kooli programmi ja esitanud Rohelise lipu taotluse. Loe rohkem taotlemise ja lipu kriteeriumite kohta.

Tööriistakastid

Siit leiad programmi ja FEE logod, allalaetavad sildid, teemade pildid jm.
Seminaride salvestused, küsimustikud jt abimaterjalid Rohelise kooli 7 sammu läbimiseks.
Eestis ja mujal maailmas loodud Rohelise kooli programmi tutvustavad videoklipid.
Keskkonnamärgise Roheline lipp taotlemise juhised.
Teiste õppeasutuste head näited Rohelise kooli teemade käsitlemisest.
Toimunud veebiseminaride järelvaatamised
Eesti ja mujal Rohelise kooli võrgustikus loodud õppematerjalid.
Laenutatavad näitused, õppemängud ja -vahendid.
Info ja materjalid võrgustiku kampaaniate kohta
Paberkandjal kogumikud, Rohelise kooli rinnamärgid jm posti teel tellimiseks
Meie koostööpartnerite pakkumised. Pakkumine segapakendi tasuta äraveoks.
FEE veebikeskkonnas toimuvad kursused erinevatel teemadel, sobiva aja läbimiseks saate valida ise