Rohetiim on Rohelise kooli programmi eestvedaja õppeasutuses.
Rohetiim vastutab, et igal õppeaastal oleks 7 sammu edukalt läbitud.
Rohetiim tagab, et õpilased, õpetajad, töötajad, juhtkond ning kogukond oleksid kaasatud programmi tegevustesse.
8 PÕHIMÕTET:
Oskused, mida õpilased rohetiimis arendavad: juhtimisoskus, kuulamisoskus, teistega arvestamine ja koostöö tegemise oskus, eriarvamuste austamine ja läbirääkimisoskused.
Teadmised, mida muutustejuhtijad Rohetiimis omandavad: ringmajandusmudel, süsteemne mõtlemine, keskkonnahariduse terminoloogia ja metodoloogia, kohalik ja rahvusvaheline koostöö, uurimustöö, projektijuhtimine, innovatsiooni juhtimine keskonnahariduse valdkonnas.
Keskkonnaanalüüsi käigus toimub õppeasutuse jätkusuutlikkuse hindamine. Selles protsessis analüüsitakse Rohelise kooli programmi 12 valdkonda, et kaardistada hetkeolukord ning selle põhjal kavandada vajalikke tegevusi. Keskkonnaanalüüsi juhib rohetiim ja analüüsi tulemusel saadakse sisend tegevuskava koostamiseks.
Keskkonnaanalüüsi läbviimise protsess arendab õpilastes (ja muidugi ka täiskasvanutes) nii probleemide märkamise kui hiljem nende lahendamise oskust, samuti protsessi juhtimise ja analüüsioskust.
Keskkonnaanalüüsi läbiviimisel on abiks keskkonnaanalüüsi vorm üldhariduskoolidele.
Keskkonnaanalüüsi vormi täitmisel kasutatakse erinevaid meetodeid:
Vaatlus - viib läbi rohetiim. Seda võib teha ühiselt või anda mõnele liikmele/liikmetele ülesandeks
Hinnang - hinnangu annab rohetiim ühiselt näiteks koosolekul
Dokumentide analüüs - vastused küsimustele leitakse asutuse dokumentidest
Konsultatsioon - vastused küsimustele, millele ei ole vaatluse teel võimalik vastata. Konsulteeritakse valdkonna eest vastutava töötajaga (haldusspetsialist, toitlustaja jne)
Küsitlus - viiakse läbi koolipere seas. Võib kasutada etteantud ja oma õppeasutusele kohandatud küsimusi ning küsimusi lisada. Küsimustik kohandamiseks ja täiendamiseks - Google Forms.
Keskkonnaanalüüsi üheks osaks on ka ressursikulude analüüs.
Tulemusi tutvustatakse õpilastele, õpetajatele ja teistele õppeasutuse töötajatele ning lapsevanematele
5 PÕHIMÕTET:
3 PÕHIMÕTET:
Rohelise kooli programmi keskkonnahariduslikud seminarid ja koolitused toetavad õpetajaid muutuste juhtimise protsessis.
7 PÕHIMÕTET:
Tutvustav tekst: Rohelise kooli programm on ülemaailmne ja selles osaleb ligi 50 000 õppeasutust 75 riigist. Täpsemalt saab uurida FEE Eco-Schools Global kodulehelt. Programmi tegevusi koordineerib Eestis Tartu loodusmaja. Liitunud õppeasutuste ja programmi kohta saab täpsemalt lugeda siit. Programm toob keskkonnahoidliku mõtteviisi õppeasutuse tegemistesse süsteemselt ja terviklikult, aidates lastel ja noortel kujuneda jätkusuutlikult mõtlevateks keskkonnateadlikeks inimesteks. Meie õppeasutus liitus programmiga //… lisage siia aeg, millal liitusite; kui olete juba keskkonnamärgise Roheline lipp omanik, siis andke ka sellest siin teada, nt Eduka programmis osalemise ja süsteemse keskkonnaharidusliku tegevuse kinnituseks omistati 2024. a juunis meie õppeasutusele keskkonnamärgis Roheline lipp. Rohelipu kasutusõigust tuleb kahe aasta pärast uuendada. (LINGID UUENDADA nt. Tartu Loodusmaja, siit)
Kodulehelt või Rohelise kooli blogis peab olema leitav:
5 PÕHIMÕTET:
3 PÕHIMÕTET:
AJAKAVA - Rohelise kooli programm ei anna ette ühtset ajakava ja sammude elluviimine sõltub ka liitumise ajast. Esimese kuu jooksul peale Rohetiimi moodustamist peaks toimuma koosolek ning õppeasutuse sisene teavitamine programmiga liitumisest. 2-3 kuu on keskkonnaanalüüsi ettevalmistamine ja läbiviimine, millele järgneb tegevuskava koostamine 3-4 kuul. Valitud rohekooli teemasid tuleb õppekavaga siduma hakata kohe peale teemade valimist. Mõnedes õppeasutustes viiakse keskkonnaanalüüs läbi kohe kooliaasta alguses ja tulemuste põhjal täpsustatakse tegevuskava. On ka neid õppeasutusi, kes teostavad seda kevaditi, et oleks sisend järgmise õppeaasta tegevuskava koostamiseks. Teavitamine ja kaasamine algab kohe peale liitumist ning kestab aasta läbi, samuti on seire ja hindamine pidev protsess, mis algab peale tegevuskava valmimist (kui paigas on eesmärgid ja oodatavad tulemused). Õppeasutuse keskkonnapõhimõtete välja töötamine võib alata nii vahetult pealt liitumist kui olla ka hilisem tegevus.
Ära unusta ühiselt tähistada tehtud tööd ja saavutusi!
Rohelise kooli programmil on kolm struktuurset elementi:
1. Seitsmest sammust koosnev tegevusjuhis
2. 12 teemat
Nõustamine e-kirja ja telefoni teel
Veebikohtumine
Kohtumine ja nõustamine koolis kohapeal
Rohelise kooli programmi tutvustava esitluse salvestus
Rohkelt näiteid, kuidas keskkonnateadlikkust ja -hoidu kooli igapäevaellu tuua leiate nii õppematerjalide alt kui Rohelise kooli Heade näidete kogumikest.
Viiteid õppematerjalidele, mida kasutada Rohelise kooli teemade sidumisel õppekavaga leiate kodulehelt Õppematerjalide alt.
Rohelise kooli võrgustikus oleme paberkandjal välja andnud õppematerjalid:
“Aias sadas saia” ja Peipsi õpimapp – kui soovite enda õppeasutusele saada tasuta kogumikke paberkandjal, kirjutage koordinaatorile
Lotte loodusmängu LAENUTUS: Tartu loodusmajal on viis suurt loodusmängu, mida laenutame just Rohelise kooli õppeasutustele. Uuri lähemalt siit
Rändnäituse “100 teraviljapeenart” LAENUTUS: 7 roll-upist koosneva näituse laenutusinfo on siin.
Rahvusvahelises võrgustikus koostatud tunnikavad (inglise keeles) kestliku arengu eesmärkide tutvustamiseks ja jäätmeteema käsitlemiseks.
FEE poolt koostatud kogumikud (inglise keeles). Siit leiate näiteks kliimateadlikkuse, kestliku arengu eesmärkide ja Rohelise kooli programmi rakendamise teemalisi materjale.
Õppeaasta jooksul toimub võrgustiku veebiseminare, kus tutvustame, kas mõne Rohelise kooli teema käsitlemist, uusi õppematerjale või kogemusi konverentsidelt.
Tulevaste ja toimunud seminaride info leiate koolituste lehelt.
Toimunud veebiseminarid oleme salvestanud ja järelevaatamise lingid leiab Tööriistakastist.
Koondame infot nii Eco-Schools võrgustiku, Eestis toimuvate kui rahvusvaheliste keskkonnahariduslike kampaaniate ja konkursside kohta. Jagame infot regulaarselt uudistelistis ja kodulehel kalendris.
Uudistelistiga liitumiseks kirjutage koordinaatorile.
Rohelise kooli võrgustikuga liitunud rohetiimide liikmed, õpetajad ja teised huvilised saavad osaleda Foundation for Envorinmental Education FEE Akadeemia kursustel. Tegu on veebikeskkonnas toimuvate inglisekeelsete kursustega, sobiva aja läbimiseks saate valida ise.
Mõned näited FEE Akadeemia kursusest on toodud tööriistakastis. Rohkem uuri juba kodulehelt.
Igal aastal
Info koostöövõimaluste kohta saadame meie uudistelisti. Kui soovite meie abi projektipartnerite otsimisel, siis võtke ühendust.
Keskkonnamärgis Roheline lipp omistatakse koolidele, kes on edukalt rakendanud Rohelise kooli programmi ja esitanud Rohelise lipu taotluse. Loe rohkem taotlemise ja lipu kriteeriumite kohta.