Rohelise kooli programm koos Tallinna linnaga kutsub üles lasteaedu ja koole üle Eesti osalema 24.-28. nov 2025 toimuvas mänguasjavahetuskampaanias: “Anna oma mänguasjale uus elu!”
Mänguasjavahetuse* eesmärk on vähendada tarbimist ja jäätmeteket, õpetada lastele ja noortele taaskasutuse ning jagamise väärtust ja tugevdada kogukonnatunnet. Laste kaudu jõuab mõju ka teiste pereliikmeteni.
*Mänguasjad, lauamängud, raamatud
Osalema on oodatud kõik Eesti lasteaiad ja koolid. Osalemiseks registreeri oma õppeasutus SIIN
Peale kampaania läbiviimist palume osalenud õppeasutustelt tagasisidet, sh osalejate arv, vahetatud mänguasjade ja raamatute arv. Soovitame tagasisidevormis olevaid küsimusi vaadata juba nüüd. Palume lisada oma sündmusest foto/fotokollaaži kampaania Padleti seinale.
⇒ Registreerunud ja hiljem tagasisidet andnud koolide ja lasteaedade vahel loosime välja auhinna, milleks on tore ühistegevus asutuse personalile.
Üritus toimub jäätmetekke vähendamise nädala raames 24. – 28. novembril. Iga asutus valib endale sobiva kestuse: 1–5 päeva. Soovituslik kestus on 2–3 päeva, et kõik soovijad saaksid osaleda.
Näidiskava:
1.–2. päev: mänguasjade kogumine
3.–4. päev: vahetus / jagamine
5. päev: tulemuste kokkuvõtmine ja ülejäänud asjade suunamine edasi
Kasutada saab Rohelise kooli poolt kujundatud plakatit ja bännerit, et kutsuda lapsevanemaid ja lapsi mänguasjavahetuses osalema. Ühel plakatil on tühjad kollased väljad, kuhu saate markeriga kirjutada kuupäevi jm korralduslikku infot.
Lisaks on osalejatel on vaja infot:
Sobivad: terved ja puhtad mänguasjad, lauamängud, pusled, raamatud, legod.
Ei sobi: katkised või määrdunud mänguasjad, pehmed mänguasjad (hügieeni kaalutlustel), laguneva plastiga mänguasjad.
Rohkem infot mänguasjade ohutuse kohta:
Soovitatav on kasutada sama ruumi nii kogumiseks kui vahetuseks. Kui see ei ole võimalik, tuleks korraldada mänguasjade viimine kogumispunktist vahetusruumi nii, et asjad ei läheks segamini ega kaoks. Ruumi võib kaunistada plakatite ja siltidega, et luua lastele ja õpilastele mõnus ja mänguline õhkkond.
Lapsed või õpilased tulevad valima rühmade või klasside kaupa. Iga pilet = 1 mänguasi. Kui keegi ei toonud mänguasja, võib asutus otsustada, kas ta saab valida annetatud mänguasja.
Soovitatav järjekord: vanemad rühmad või klassid esimesena. Korraldust aitab hoida 1–2 vastutavat inimest ja õpetajad.
• Tehke mänguasjavahetuse saali külastuse graafik, et vältida järjekordi ja tülisid.
• Ärge laske liiga suurt gruppi korraga valima (2–3 last korraga on hea).
• Hoidke varus mõned mänguasjad.
• Kontrollige asjade seisukorda.
• Kasutage registreerimislehte tulemuste kogumiseks.
Tehke vähemalt paar fotot kogumise ja vahetuse hetkest ja lisage oma sündmusest foto/fotokollaaž kampaania Padleti seinale. Peale kampaania läbiviimist, hiljemalt 5. dets, palume osalenud õppeasutustel täita tagasisidevorm.
Jagage tulemusi (kui palju mänguasju toodi, kui palju mänguasju leidis uue omaniku, osalejate arv jms) kindlasti ka oma lasteaia- ja koolipere seas!
Registreerunud ja hiljem tagasisidet andnud rohekooli võrgustikku kuuluvate asutuste vahel loosime välja auhinna, milleks on tore ühistegevus asutuse personalile. Auhinna saajad kuulutatakse välja Rohelise kooli sotsiaalmeediakanalites ja nendega võetakse otse ühendust
Üle jäänud mänguasjad jäetakse mängunurka, jagatakse rühmade vahel või viiakse Uuskasutuskeskusesse (või annetatakse mõnele teisele heategevuslikule organisatsioonile). Soovi korral võib osa mänguasju kasutada tulevaste vahetusürituste jaoks.
Tänage osalejaid ja lapsevanemaid panuse eest. Jagage kokkuvõtet teadetetahvlil, Rohelise kooli stendil või lasteaia, kooli kodulehel.
Plaanige sarnase vahetuse korraldamist kord aastas või kord kvartalis.