Kutsume UNESCO ühendkoolide ja/või Rohelise kooli programmiga liitunud koolide õpilasi osalema keskkonnalaagris Võrtsjärve ääres 18.–20. augustil 2025. Laagrisse on oodatud sel kevadel 7. või 8. klassi lõpetavad noored.
Laagri eesmärk on aidata noortel leida kontakti iseenda ja loodusega, arendada loovust ja roheoskusi ning tutvuda mõttekaaslastega üle kogu Eesti!
Laagris toimuvatest töötubadest saab igaüks valida endale kõige huvipakkuvamad teemad ning avastada neid kogenud juhendajate abiga:
→ kohalolu, loovus ja loodus
→ liikide tundmaõppimine ja harrastusteadus
→ huvikaitse ja keskkonnaaktivism
→ greenfluencing sotsiaalmeedias
Erikülaliseks on õuesõppe ja demokraatliku hariduse ekspert Saksamaalt PhD Johanna Paregis ning UNESCO noorsaadikud Läänemere-äärsetest riikidest.
Lisaks on noortel laagri jooksul võimalik Veldemani Puhkemaja toredas keskkonnas puhata, mängida, ujuda, omandada teadmisi tervislikust ja planeedisõbralikust toidust ning külastada Vaibla Linnujaama, mis asub jalutuskäigu kaugusel.
Osalemiseks palume täita kandideerimisankeet. Kui sooviavaldusi laekub rohkem, tehakse valik kandidaatide motivatsiooni põhjal. Laagrisse ootame 40 noort. Osalemine on tasuta!
Kandideerimine on avatud 23. maini, vastused saadame hiljemalt 30. mail.
Läbiviija: Õpilasliit
Töötoas õpivad osalejad argumenteerimise protsessi simulatsiooni abil. Teemadeks kasutatakse Rohelise kooli programmi teemasid, mis on abiks õppeasutustele keskkonna ülevaatuse tegemisel ja keskkonnapõhimõtete väljatöötamisel. Õpilased saavad teada, mis on huvikaitse ja miks see oluline on ning saavad nippe Õpilasliidult, kellel on pikaaegne kogemus õpilaste huvide eest seismisel. Mini-projektidena saavad selle töötoa osalejad lihvida oma argumente mõnel teemal ja neid teistele viimasel päeval tutvustada.
Töötuba toetab järgmiste pädevuste arendamist: kestlikkuse väärtustamine, kriitiline mõtlemine, ühistegevus, isiklik algatus.
Läbiviija: Edukuse Mustrid OÜ
Töötoa eesmärgiks on arendada õpilaste seas keskkonnateadlikku mõtteviisi viimist võimalikult suure hulga inimesteni. Arvestades noorte suunamudijate (influencers) veenvat jõudu, on neil oluline roll eakaaslaste seas keskkonnateadlike tegevuse julgustamises ja juhendamises, olles seeläbi kestlikus arengus aktiivsed liikmed ja kasusaajad. Töötoas arutame, kuidas rääkida rohelistest teemadest Instagramis, TikTok’is ja teistes sotsiaalmeedia kanalites. Mis huvitab inimesi ning kuidas teha postitusi, et inimesed neid vaataksid ja et need viraalseks läheks. Millised teemad noori ennast huvitavad, millest nad teeksid hea meelega postitus?
Mini-projektidena valmib kestlikkuse teemaline sotsiaalmeedia postitus/reels/story.
Töötuba toetab järgmiste pädevuste arendamist: poliitiline ärksus, isiklik algatus, kestlikkuse väärtustamine
Läbiviija: PhD Johanna Pareigis
Töötoa eesmärk on kujundada arusaama, et inimene on osa loodusest, õppida märgata mitmekesisust looduses ja inimeste seas ning selle väärtust. Kasutatakse erinevaid metoodikaid looduse ja ümbritsevate inimestega suhestamiseks ning looduse toimimise mõistmiseks, üks neist on vaatluspäevik, mis arendab detailide märkamise ja kirjeldamise oskuseid. Mini-projektidena valmib osalejate looduses kogetust visandite ja märkamiste näitus.
Töötuba toetab järgmiste pädevuste arendamist: looduse väärtustamine, õigluse toetamine, uuriv mõtlemine
Läbiviijad: Aire Orula ja Maria Ivanova
Töötoas käsitletakse elurikkuse kaardistamise ja kaitse teemat, kuidas igaüks saaks panustada liikide kaitsesse läbi harrastusteaduse. Osalejad õpivad tegema loodusvaatlusi, kasutama teadlikult veebipõhist määramisabi ja sisestama vaatlused PlutoF andmebaasi. Mini-projektidena valmib nt valitud ala liikide kaardistamise kokkuvõtte.
Töötuba toetab järgmiste pädevuste arendamist: looduse väärtustamine, uuriv mõtlemine, poliitiline ärksus
Maria Ivanova — laagri korraldaja ja juhendaja, UNESCO ühendkoolide ja Läänemere Projekti koordinaator. Marial on pikk kogemus noorte ürituste ja laagrite sh rahvusvaheliste laagrite läbiviimisel. Maria keskendub turvalise ja inspireeriva atmosfääri loomisele ning kõige enam naudib ta noortegruppides meie-tunde tekkimist.
“Jagan sinuga viise sihtide seadmiseks, enda ja teiste paremaks tundmaõppimiseks ja õpikogemuste analüüsimiseks.”
Johanna Pareigis — bioloog, õuesõppe pedagoog ja kestliku arengu hariduse eestvedaja Saksamaalt. Oma projektides ja töötubades ühendab ta kunsti, filosoofiat, teadust, kestlikkust, kultuuri ja loodust.
“Teeme kohalolu ja looduse tajumise harjutusi, esitame küsimusi, uurime, katsetame ja laseme oma loovusel lennata. Harjutame lõkke ümber istudes hoolivas suhtlusringis erinevate seisukohtade väärtustamist.
Aire Orula — Tartu loodusmaja huvikooli õpetaja ja õppeprogrammide juhendaja, kellel on pikk kogemus looduslaagrite läbiviimisel. Aire on kirglik linnuvaatleja ning looduse vahendaja.
“Õpime koos tundma linde, taimi ja vee-elustikku, arutame tervisliku ja planeedisõbraliku toidu üle ning käime ka Vaibla linnujaamas tutvumas lindude rõngastamisega”.
Martin Valvas – aktiivse elu- ja mõtteviisiga loodusearmastajast arvutitehnika tudeng, Tartu loodusmaja huvikooli vilistlane, kes on kaasjuhendajana osalenud mitmes looduslaagris ja seiklusüritusel. Tal on pikaajaline matkakogemus ning vetelpääste oskused. Martin on ka rahvusvahelise tudengiorganisatsiooni AEGEE liige ning Tartu Ülikooli looduskaitseringi juhatuses.
”Mängime, teeme hommikusuplust ning suhtleme sinule huvitavatel maailma- ja keskkonnateemadel!”
Riin Teugijas – töötab Tartu Ülikooli Rakendusuuringute Keskuses roheprojektidega, korraldab üritusi ja teeb ülesandeid teadussaatele Rakett69. Töötoas loob avatud ja julgustava õhkkonna, kus igaüks saab oma mõtted ja loovuse käiku lasta.
“Arutame, kuidas rääkida rohelistest teemadest Instagramis, TikTok’is ja teistes sotsiaalmeedia kanalites nii, et see oleks huvitav ja positused viraalseks läheksid.”
Tristan Eriste – õpib Pärnu Koidula Gümnaasiumis ning on pikalt tegelenud õpilasesindustega – neid koolitanud ning nõustanud. Hetkel on ta Õpilasliidu juhatuse aseesimees. “Harjutame roheteemadel argumenteerimist ja enda huvide eest seismist. Omandatavad oskused toetavad sind, et algatada olulisi muutusi oma koolis.”