Elurikkus ja loodus

Eesmärk

Õpilased ja nende õpetajad mõistaksid elurikkuse olulisust meie heaolu kujundajatena ja iga liigi iseolemise väärtust, sõltumata liigi otsesest kasulikkusest inimesele.

Seotud Rohelise kooli teemad

  • õueala
  • kliimamuutused
  • toit

Seotud õppeained

  • loodusõpetus
  • bioloogia

Kirjeldus

Ilma elurikkuseta poleks meil puhast vett, mulda, õhku ega materjale. See, et me ei tea, mis roll mingil liigil ökosüsteemis on, ei tähenda, et nad oleks tähtsusetud. 

Mida mitmekesisem on loodus meie ümber, ka linnades, seda kindlamad saame olla, et ökosüsteemid püsivad tasakaalus ning meie heaolu ei kahane.

Samas ei tohiks meie tegevus anda eeliseid mõnele konkreetsele liigile – ka nii võib süsteem tasakaalust välja minna.

Kõige kindlam on jätta võimalikult suured alad looduslikuks, seejärel leiavad liigid endale elupaiku ja tekivad või taastuvad tavapärased liikidevahelised suhted.

Valik tegevusi

  • Õueala puude ja põõsaste kaardistamine ja säilitamine.
  • Õueala liikide tundmaõppimine ning loodusvaatluste andmebaasidesse sisestamine.
  • Võimalusel kodumaiste puit- jt taimede istutamine ja vajadusel hooldamine.
  • Putukate ja lindude jaoks osa õuala niitmata jätmine, seal vaatluste tegemine.
  • Lindudele ja siilidele joogikoha loomine.
  • Õueala elurikkusele elu- ja toitumispaikade loomine, näiteks kompostimine, oksahunnik, kivihunnik, lamapuit, lõhnavate õitega taimed, niitmata alad, putukahotellid ja -restoranid, lindude pesakastid, toidumajad, jooginõud, marju või pähkleid kandvad puud/põõsad.
  • Herbitsiide ja/või pestitsiidide kasutamata jätmine.
  • Toataimede tundmaõppimine ja infosiltide tegemine, kasutamine õppetegevuses

Õppematerjalid

Rändnäitus “100 teraviljapeenart” (2020), 7 roll-upist koosnev näitus laenutamiseks õppeasutustele.
Rändnäitus koos e-õppematerjalidega “Kuues laine” (2020), Rein Kuresoo, Anneli Ehlvest, Tiia Kuresoo Näitust saab õppeasutusse laenutada.
Lindude teemalised materjalid Eesti Ornitoloogiaühingult:

Õppematerjalid